Jdi na obsah Jdi na menu

Hypermobilita - otázky a odpovědi

13. 9. 2020

Slovo hypermobilita můžeme volně přeložit jako nadměrná (hyper) pohyblivost (mobilita). Když se na to podíváme velmi zjednodušeně, tak člověk má přirozeně dané nějaké rozsahy v kloubech (ty se samozřejmě mohou lehce lišit s ohledem na věk, pohlaví či jiné). Pokud někdo trpí hypermobilitou, jeho vazy v okolí kloubu jsou rozvolněné natolik, že rozsah pohybu je za limitem toho, co je pro tělo přirozené. Pokud se tedy bude někdo “vytahovat“, že ze stoje s nataženýma nohama položí dlaně na zem a to bez jakéhokoliv tréninku, pak je nejspíše hypermobilní v kyčelních kloubech a měl by se těmto pohybům vyvarovat.

gr1_lrg.jpg

Jak k hypermobilitě člověk přijde?

Možností jak se stát člověkem s hypermobilními klouby je více. Některé neovlivníme. Hypermobilita může být vrozená nebo způsobena hormony (například těhotné ženy). Pokud jsou již vazy rozvolněny, nedají se vrátit zpět, ale můžeme cíleně cvičit tak, aby kloub byl zpevněný například pomocí svalů. Největším problémem bývá, že se hypermobilní lidé při cvičení i mimo něj rádi do vazů „zavěšují“, můžete vidět u lidí například prolomení kolene dozadu.  Kromě cvičení je tedy v první řadě důležité, si uvědomit, že některým věcem je třeba se vyvarovat a pracovat na stabilitě kloubů pomocí posilovacích cviků.

Hypermobilitu si ale člověk také může vypěstovat. Taková hra na housle většinou zajistí hypermobilitu kloubů na prstech, gymnastika hypermobilitu kyčlí a nejen to. Velmi diskutovaná je také jóga, ale záleží, jak se cvičí. Zkrátka při opakované snaze o zvýšení rozsahu v kloubech může dojít k mikrotraumatizaci vazů a následné přílišné uvolnění.

Může se hypermobilní člověk protahovat?

I člověk s hypermobilními klouby může mít svaly v napětí. Důležité je „jak uvolňovat“.  Velmi těžko dosáhnou protažení právě při klasickém statickém strečinku a výhodnější jsou pro ně automasáže (například válcování). Jen je potřeba dbát na to, aby se neuvolňovalo příliš blízko kloubu. Vhodnou variantou je také dynamický strečink.

Proč je vlastně nevýhoda mít větší kloubní volnost?

Jednoduše danému hypermobilnímu kloubu chybí stabilita a je náchylnější ke zranění. Zároveň je mnohem snazší se zavěsit do kloubů a narušit tím aktivní držení těla, což může mít dopad na celé tělo a vzniknout tak časem bolesti zad, hlavy a podobně.

Je dobré uvolňovat blokace „křupnutím“?

Hypermobilní člověk má obecně větší předpoklady k blokádám, ale zde je třeba je vnímat trochu jinak, než jen jako velký problém. Někdy je kloub hypermobilitou ohrožen a blokáda je ochrana, kterou mu náš lidský organismus dává. Samozřejmě v případě bolestivé blokády je potřeba zakročit, ale zbavit hypermobilního člověka všech blokád je skoro až nebezpečné, pokud nemá dostatečnou podporu ve svalech.

Jak dětem vysvětlit, že pozice kterými se vytahují (různé extrémní zaplétání nohou, placky atd.), nejsou pro ně zdravé?

Asi tak jako jim vysvětlujete, že není zdravé kouření a nadmíra alkoholu. Tahle frajeřina může v pozdějším věku znamenat bolesti kloubů nebo zranění.

 

Zajímavost:

Lidé s vrozenou hypermobilitou mají sklony k rozvolnění vazů nejen v oblasti kloubů, ale v celém organismu. Hypermobilnímu člověku se tak mohou objevit i příznaky jako zvýšená tvorba podlitin, obecně křehkost kůže, strie nebo třeba také syndrom karpálního tunelu.

 

autor: Lenka Doležalová