Jdi na obsah Jdi na menu

Zdravé sezení: Existuje vůbec?

19. 9. 2018

Na jedné ze svých cest, celá rozlámaná z dlouhého sezení, jsem za okny autobusu zahlédla billboard, který lákal na chytlavý slogan „naše židle vás definitivně zbaví bolesti zad“. Kéž by to bylo tak jednoduché! Jenže kolem zdravého sezení se točí velký business a ještě aby ne, když jsou rehabilitační oddělení přeplněna lidmi s bolavými zády, které jsou často přisuzovány sedavému zaměstnání.

kancelarske.jpg

Tělu neprospívá statické sezení

Ne, opravdu neexistuje žádná kouzelná židle, která by nám napravila záda. Ačkoliv samozřejmě existují vhodnější a méně vhodné varianty, na čem sedět. Problém je, že něco jako „zdravé sezení“ neexistuje. Jestliže dlouhou dobu sedíme a páteř se tedy nehýbe, naše meziobratlové ploténky jsou vystaveny velkému tlaku a to i v případě, že sedíme srovnaní dle pravítka. Svaly kolem kyčlí se zkracují, klouby hůře hydratují atd. Těch negativ statického sedu je mnohem více, ale k tomu se dostanu třeba zase v jiném článku. Samozřejmě je mnoho návodů, jak správně sedět. Také na mých lekcích o aktivním sedu uslyšíte hodně, ale také uznávám, že setrvání pouze v tomto sedu nemusí být pro netrénovaného zrovna příjemné a ve svém důsledku ani zdravé. Páteř, svaly a klouby potřebují pohyb. Proto doporučuji měnit polohy (ty oficiálně zdravé i ty oficiálně nezdravé, avšak vám příjemné) a často se protahovat.

 Pomůže po práci zaběhnout do fitka?

Že musíme sedavé zaměstnání kompenzovat pohybem, slyšíme ze všech stran. Každé cvičení ale nemusí být tím pravým a naopak problémy s pohybovým aparátem způsobené dlouhým sezením, může jen zhoršit. Vždy je dobré hledat vhodnou kompenzaci, tedy pohyb tělu prospěšný a ne pouze jet na vlně módních trendů a jeden rok potit trička na spinningovém kole a další rok trénovat nejrůznější jógové asány. Vždy bychom si měli položit otázku, proč právě tohle cvičení je vhodnou kompenzací pro nás? Odpověď nemusíte znát, ale opravdu smysluplně by vám měl odpovědět vždy kvalifikovaný trenér.

sed-na-mici.jpg

Vyřeší vše sed na nestabilní podložce?

Velmi často odpovídám na dotazy, zda je vhodné si do kanceláře pořídit balanční čočku, míč, overball… Máte čas si v práci chvilku zacvičit? Tak ano! Proložit dlouhé sezení chvilkou aktivního sedu na balanční čočce či míči je super, ale nemůžu souhlasit s tvrzením mnoha rehabilitačních sester, které svým klientům radí, aby seděli na míči neustále. Opravdu to slýchávám často, ale lidé mnohdy ani neví, jak na míči aktivně sedět. To se dá samozřejmě naučit, ale vydrží v aktivním sedu na míči někdo 8 hodin u počítače? Různě nekoordinovaný sed na míči mi pak nedává vůbec smysl. Co se týká overballu, tak je také dobrým pomocníkem, ale často vidím chyby v jeho umístění. Spíše než se o něj opírat v oblasti beder, tak pro naši páteř bude přínosnější ho umístit mezi lopatky. Jak využít cvičební pomůcky v kanceláři a jak vůbec vypadá aktivní sed si můžete přijít vyzkoušet v praxi na tématicky zaměřené lekci "Kancelářské cvičení" již ve středu 26. září od 19:15 do 20:30. Cena této lekce je 150 Kč a v ceně je několik cviků v tištěné formě, protože donést všechny nabité informace domů v hlavě je prakticky nemožné :-)